Binnen een bedrijf spelen copywriters een cruciale taak. Deze personen zijn gespecialiseerd in het schrijven van reclameteksten en andere soorten overtuigende teksten. Maar als je op internet op zoek gaat naar copywriters kom je vaak ook een heel ander beroep tegen, namelijk de tekstschrijvers. Dit is raar aangezien het synoniem van copywriter, tekstschrijver is volgens het o zo geweldige internet. Hoe zit dit nu? Wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen tekstschrijvers en copywriters? Je zou toch zeggen dat ze allebei dezelfde taak uitvoeren, namelijk teksten schrijven.

Wanneer je op Google de betekenis van een tekstschrijver opzoekt krijg je dit:

Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je goede teksten kunt schrijven, dit in tegenstelling tot een copywriter.

Volgens deze bron weet een copywriter dus niet goed hoe je Nederlandse zinnen moet maken? Hier klopt in mijn ogen niks van, er zijn immers genoeg copywriters die wel op de hoogte zijn van de goede Nederlandse grammatica, dit heeft niks met hun beroep te maken. Het verschil klopt dus niet, een copywriter kan net zo’n goede zinnen maken als een tekstschrijver. Nu is het wel zo dat een copywriter ander soort zinnen maakt dan een tekstschrijver, hij richt zich natuurlijk op het grote publiek om zo reclame te maken. Hij zal dus minder ingewikkelde zinnen formuleren, het moet immers voor veel mensen te lezen zijn zonder dat ze daarbij problemen mee hebben. Ik denk dan ook dat copywriters andere soort teksten publiceren, zij zullen zich meer richten op de dagbladen, webshops en magazines. En dit terwijl de tekstschrijvers zich waarschijnlijk richten op ietwat andere teksten, zoals jaarverslagen of nieuwsbladen. Volgens Carrieretijger ligt bij een tekstschrijver de nadruk op communicatie, research en goed schrijven. Bij copywriter op reclamecampagnes, concepten en promotie. Hier ben ik het zeker mee eens en ik kan me hier helemaal in vinden. De doelstelling van de copywriter verschilt dus van die van de tekstschrijver. Een ander artikel zegt:” Een copywriter schrijft geen neutrale teksten maar is gespecialiseerd in wervende – sorry, er is geen beter woord voor – en overtuigende teksten om de lezer te verleiden”. Ook hier ben ik het mee eens, een copywriter zijn doel is namelijk het overtuigen van de lezer.

Het verschil tussen beide beroepen blijft vaag, er zijn dan ook niet echt duidelijke punten waarop beide beroepen verschillen. Of ja, er is er wel een maar daar komen we later in deze tekst op terug. De copywriters zeggen dat zij ook serieuze tekstenschrijven, de tekstschrijvers zeggen dat ook zij leuke en grappige teksten kunnen maken. De termen lopen dus door elkaar heen en er ontstaat een soort grijs gebied van schrijvers. Door alle termen raken veel mensen in de war en ze weten niet wie ze moeten inhuren. De schrijvers gebruiken allebei de termen en zeggen dat ze beide beroepen uitoefenen. Er is dan ook niet een hele specifieke beschrijving van beide beroepen, daarom moeten deze mensen altijd grondig uitleggen wat ze doen. Volgens een artikel over tekstschrijvers is de betekenis van een tekstschrijver als volgt: “Een copywriter is een specifieke reclametekstschrijver, die in concepten en in beelden denkt. De oplossing is niet altijd een keurige, foutloze tekst waarin iedereen zich kan vinden. Een goede copywriter gebruikt beelden, spreektaal en haalt streken uit die sommige mensen niet waarderen. Een zin beginnen met ‘want’, ‘maar’ of ‘en’ is heel gewoon voor een copywriter. Net als dat niet iedere zin de gebruikelijke grammaticale constructies hoeft te bevatten”. Hier zie je dat er gelijk weer wordt verwezen naar de taalkunsten van de schrijvers, en hier ben ik het dus niet mee eens. Het klopt wel dat de copywriters iets meer gebruik maken van spreektaal, maar dit kunnen tekstschrijvers ook doen. Vaak is het wel zo dat copywriters ietwat heldere taal gebruiken, het is dus zoals eerder genoemd niet al te ingewikkeld en iedereen zou in staat moeten zijn om het te kunnen lezen. Zij zijn dus geschikt als je op zoek bent naar duidelijke, simpele en begrijpelijke teksten. Als je de definitie opzoekt van de tekstschrijvers krijg je het volgende:” Een tekstschrijver huur je in om – jawel – teksten te laten schrijven. Je mag er op rekenen dat de tekstschrijver keurige en foutloze brieven, brochureteksten, persberichten en mailingsteksten voor je kan schrijven. Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je goede teksten kunt schrijven. In tegenstelling tot een copywriter”. Ook hier wordt dus weer verwezen naar de schrijfkunsten van de tekstschrijvers. Ze zetten zich vooral in voor wat zakelijkere brieven en wat serieuzer werk.

 

Om even terug te komen op het grijze gebied binnen deze beroepenwereld een copywriter kan ook best goede teksten schrijven. Daarom is hij soms ook gewoon een tekstschrijver. Sommige copywriters zijn ook zeer beoefend in de Nederlandse taal. Maar een copywriter schakel je niet in als je een neerlandicus zoekt. Een copywriter huur je in omdat je wilt praten met je doelgroepen, niet omdat je hun een brief wilt schrijven. De copywriter weet als de beste hoe je een band creëert met je potentiele klanten, zij weten dan ook hoe je op gepverschil tussen tekstschrijver en copywriteraste wijze met deze groep kan communiceren. De copywriter wordt dus vertrouwd met de lezer en hij speelt hier op in. De tekstschrijver doet dit minder, hij zorgt er gewoon voor dat er een goede en leesbare tekst ontstaat. Er is een groot verschil tussen beide beroepen. Let dus goed op, dit is het punt waarop de tekstschrijver zich differentieert met de copywriter. Een copywriter heeft een commercieel doel, terwijl een tekstschrijver vooral een informatief en beschrijvend doel heeft. Dit verschil in doelstellingen tussen beide disciplines zorgt ervoor dat de inhoud van de teksten veelal verschilt, het uiterlijk van de teksten anders is en ook de beloning van het werk kan verschillen. Beide kunnen dus een kwalitatief goed verhaal of tekst schrijven, de doelstelling is wel degelijk anders. De copywriter zal de lezer een stuk persoonlijker aanspreken om zo een band te creëren, de lezer voelt zich begrepen en zal aangetrokken worden tot de tekst. De tekstschrijver zal proberen om je zo goed mogelijk te informeren en om je een inzicht te geven in de tekst. De copywriter zal vaker gebruik maken van afbeeldingen en grafieken, mensen vinden dit leuk om naar de kijken en zo voelen  ze zich dus aangetrokken tot de tekst. Een tekstschrijver zal niet veel poes pas gebruiken om de tekst op te fleuren, zijn doel is het om te informeren en hier zijn geen plaatjes voor nodig. Als laatste verdiend een copywriter vaak meer dan een tekstschrijver, dit is zo omdat hij meer moeite moet doen om er een originele tekst van te maken die tot de verbeelding spreekt bij de lezer. De copywriter heeft veel meer vrijheid en heeft dus ook meer tijd nodig om over de tekst na te denken, hij moet er alles aan doen om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Hopelijk begrijp je nu een beetje wat het verschil is tussen beide beroepen. Het is dus niet zo dat een copywriter gewoon een schrijver is die niet goed de Nederlandse taal beheerst. Er zitten wel degelijk grote verschillen in. Ben je dus op zoek naar iemand die voor jou een reclametekst moet maken? Kies dan voor de copywriter, hij is een stuk persoonlijker met het schrijven en hij zorgt er voor dat de tekst zo aantrekkelijk mogelijk is om te lezen. Ben je op zoek naar een persoon die een goede informatieve tekst kan schrijven, een tekst zonder al te veel pracht en praal? Kies dan voor de tekstschrijver, zij zijn gespecialiseerd in dit soort teksten en zij verzekeren je van een goede grammaticaal correcte tekst. Maar ach wat weet ik er nou van, ik ben geen copywriter of een tekstschrijver, maar een blog en artikelschrijver. Zoek dus even goed op het internet voordat je iemand je tekst laat maken, je wilt tenslotte wel een goede tekst hebben als eindproduct.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *